Usein kysyttyä Kaukoputkesta

Tältä sivulta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin Kaukoputkesta. Jos kysymykseesi ei ole vastausta tällä sivulla, voit ottaa yhteyttä sähköisiin palveluihin puhelimitse 010 510 1700, sähköpostilla sahkoisetpalvelut@kaukokiito.fi tai palautelomakkeella.

Yleistä Tunnukset
Tilaukset
Osoitekirja
Mikä on Kaukoputki?
Kaukoputki on Kaukokiidon sähköinen palvelukanava, jonka kautta voit tehdä kuljetustilaukset, tarkastella kuljetusaikatauluja, nähdä tilausten seurantatiedot ja laskea rahditushintoja.

Miten hyödyn Kaukoputkesta?
Kun käytät Kaukoputkea, pystyt samasta palvelusta tarkastelemaan kaikkea kuljetuksiin liittyvää tietoa.

Mihin voin ilmoittaa ongelmista tai kehitysideoista?
Mikäli törmäät ongelmiin Kaukoputken käytössä tai sinulla on kehitysideoita, ole yhteydessä sähköisiin palveluihin.


Miten saan tunnukset Kaukoputkeen?
Voit rekisteröityä Kaukoputken käyttäjäksi täällä.

Tarvitsenko asiakasnumeroa? Entä sopimusnumeroa?
Kaukoputken käyttämiseen tarvitaan asiakasnumero, myös siinä tapauksessa, että vastaanottaja tai kolmas osapuoli on rahdinmaksajana. Sopimusnumero vaikuttaa vain rahditushintoihin, eikä se ole välttämätön Kaukoputken käytössä.

Kuinka nopeasti tunnukset aktivoidaan?
Sähköiset palvelut käsittelee rekisteröitymispyynnöt saapumisjärjestyksessä. Tunnukset pyritään aktivoimaan viimeistään seuraavana arkipäivänä.

Miksi en pääse kirjautumaan Kaukoputkeen?
Tarkista ensimmäisenä, että käyttäjätunnus ja salasana ovat oikein. Toinen syy voi olla se, että tunnuksia ei ole vielä aktivoitu.

Miten pääsen käyttämään hinnoittelutoimintoa?
Hinnoittelutoimintoon on erilliset käyttäjätunnukset. Mikäli yritykselläsi ei ole tunnuksia hinnoittelutoimintoon, voit tiedustella niitä myynnin asiakaspalvelusta asiakas.hallinta@kaukokiito.fi.

Miten alikäyttäjät rekisteröityvät palveluun?
Alikäyttäjät rekisteröityvät Kaukoputkeen samaan tapaan kuin pääkäyttäjätkin. Rekisteröintipyynnöt tulevat näkyviin pääkäyttäjän tunnuksien taakse Yrityksen tiedot -osioon. Alikäyttäjä pääsee kirjautumaan Kaukoputkeen, kun pääkäyttäjä on käynyt ensin aktivoimassa kyseisen tunnuksen.


Voiko lähettäjätietoja muuttaa?
Ei voi. Lähettäjänä näkyy aina asiakasnumeron mukaiset osoitetiedot. Tarvittaessa voit käyttää erillistä nouto-osoitetta.

Miten peruutan lähetyksen?
Kaukoputkessa ei voi peruuttaa lähetyksiä. Mikäli sinulla on tarvetta perua lähetys, voit tehdä peruutuksen soittamalla kuljetustilauksiin, puh. 010 510 1200.

Miten teen muutoksia tilaukseen?
Tilauksiin ei voi tehdä muutoksia. Ole yhteydessä kuljetustilauksiin, mikäli lähetyksen tietoihin on tarvetta tehdä korjauksia.

Tarvitaanko tulostukseen erikoismateriaaleja?
Ei tarvita. Rahtikirjat ja kollilaput voi tulostaa normaalille paperille. Kollilaput voi tulostaa myös etikettitulostimella.

Voiko Kaukoputkessa käyttää omaa rahtikirjaa?
Ei voi. Jos teet tilauksen Kaukoputken kautta, tulee lähetyksessä käyttää Kaukoputkesta tulostettua rahtikirjaa.


Mitä eroa on palvelun osoitekirjoilla?
Henkilökohtainen osoitekirja näkyy vain kirjautuneelle käyttäjälle. Yrityksen osoitekirja näkyy kaikille käyttäjille, jotka on liitetty saman yrityksen päätunnuksiin.

Voinko tuoda yritykseni osoiterekisterin Kaukoputkeen?
Tämä ei toistaiseksi ole mahdollista. Tiedot voi tallentaa osoitekirjaan joko tilauksen yhteydessä tai suoraan osoitekirja-sivulla.

Voiko osoitekirjan siirtää Unifaunista Kaukoputkeen?
Valitettavasti ei.